Thursday, September 27, 2007

Lancau

 Lancau-lah Lu

别误会,我不是骂人,也不是讲粗口,而是介绍一个遥远国度的公民社会组织,由一群律发起,对抗存有歧视的尼泊尔社会的非政府组织。

它不是男性生殖器官,也不是大家想象的东西,它其实是充满社会意义,反抗种族主义要求平等的团体名字。

LANCAU是‘National Campaign Against Untouchability, Nepal’的简称。
A group of lawyers has launched a campaign against the practice of untouchability still rampant in Nepal.

The group named as ‘Lawyers’ National Campaign Against Untouchability, Nepal’ is formed to help rooting out the practice from the society.

‘The campaign aims to help usher the implementation of existing constitutional/statutory provisions against untouchability, provisions made in [international] charters against racial discriminations, Durban Declarations (2001) and [associated] work plans against racial discrimination, and HM Government’s [of Nepal] declarations and programs against caste discrimination as announced from time to time’。

感谢rocky介绍这个网站,让我知道原来我们长期认为世界之脊国家的尼泊尔是落后,公民意识不强的国家,实事并非如此。

早前他们曾经反对国王干政,要求将政权交给人民,引发数场冲突。

或许是时候让我们重新认识这个国家。

尼泊尔除了有高原、庙堂、未受污染的自然景色之外,她的其他点滴,特别是社会现象、族群结构、国王的影响力也拥有很高的‘值得了解的价值’。

3 comments:

  1. 如你所说,尼泊尔不是个公民意识不强的国家。
    我曾在尼泊尔背包旅行一个月,也和当地的朋友一起住。那时,让我惊讶的是,当地人其实很关心政治,对政治敏锐,也勇于发表己见。

    ReplyDelete
  2. 我也想去尼泊尔背包旅行,可惜没钱。
    对我而言,它是充满神秘,拥有独特风情的国度!
    近期才关注该国政治演变后,加深我对它的好奇,更提升我要到该国的意愿。

    ReplyDelete
  3. 我刚好有一位尼泊尔朋友邀请我到她家住。吃住都省了很多。
    还有那里的人都很好客。
    尼泊尔是全球最贫穷的十个国家之一。如果你不需住酒店和吃好的,费用其实不算太贵。希望你有一天有机会去走走。
    它是我最喜欢的国家和最难忘的旅程。

    ReplyDelete