Wednesday, November 26, 2008

酒,禁或不禁?

这个酒,禁或不禁?还是变相为难?

雪州民联政府的考验还真不少!之前一个雪州经济发展局代总经理风波刚停歇,现在又来个禁酒,真是哎哟哟。

两件事刚巧又是执政伙伴回教党的杰作,讨厌。公正党和行动党心中除了暗骂,乱T,锤心肝之外,应该认真与回教党详谈。

这颗计时炸弹,随时可能爆发,不立即解除,分分钟遭殃,大家抱着齐归西,国阵在旁偷笑,回教党得以维持基本盘也在暗爽。

可怜的蓝眼和火箭,最终哭成红眼,原本一飞冲天的火箭顿时半空爆炸壮烈牺牲,而青月亮依然高挂蓝天,笑得最灿烂和最开心。

selangor exco meeting 261108 khalid ibrahim

虽然雪州大臣卡立于周三(26日)州行政议会后表示不禁酒,但只保证不采取“激烈行动”。当中还有很大的想象空间,

可谓“激烈行动”?什么才不是“激烈行动”?大臣,你还欠我们一个合理解释。尽管你在自己的Facebook刊登解释文告,这并不足够。

 别忘了,本周末就是公正党的代表大会,主办地点是你们执政的雪州,稍有差池丢脸的肯定是自己。

这个回教党也真是的,难道没有其他比禁酒更重要的议题吗?

不说宏观的国际金融海啸,国内的经济、治安、飙车、贪污、滥权、司法、教育、就业和失业的职场问题等,这些社会政经问题的分量会比禁酒轻吗?

为何总是跳不出宗教的狭隘框框?难道回教党想尝试从天堂堕入地狱的滋味,如1999年大胜,2004年则元气大伤。

别忘记,回教党争取非回教徒的选票时,喊出“Pas For All”口号,如今沦为“Pas for Pas”,意义荡然无存!

伙伴是将合作,重默契,不是单打自己的算盘,还要顾虑友党的感受。或许回教党认为308前,公正党和行动党依赖回教党的竞选机制和动员能力,才能取得今日执政成绩。同时他们也在大型养猪场计划中妥协让步...

公正党和安华必须拿出智慧和勇气妥当处理此事,这是民联执政的考验。能否及格就看安华和卡立。



PENJUALAN MINUMAN BERALKOHOL DI SELANGOR

SHAH ALAM – Kerajaan Negeri Selangor sudah sedia maklum isu berkaitan cadangan mengharamkan penjualan terbuka minuman beralkohol di Selangor.
Walaupun prihatin terhadap kebimbangan sesetengah pihak terhadap kesan negatif pengambil minuman beralkohol tetapi Kerajaan tidak akan mengambil langkah drastik seperti mengharamkan penjualan minuman beralkohol secara total. Ini adalah kerana Selangor terdiri daripada pelbagai kaum dan agama.

Ingin dinyatakan disini bahawa perkara ini sebenarnya telah dibincangkan di dalam Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (MMKN) sebelum ini. Hasil daripada perbincangan tersebut, Kerajaan Negeri telah memutuskan untuk meningkatkan tahap penguatkuasaan bagi memastikan minuman beralkohol tidak dijual kepada orang-orang Islam dan juga belia dibawah umur 18 tahun. Kerajaan Negeri berpendapat langkah ini adalah perlu untuk memastikan masyarakat, terutama dikalangan belia, tidak terjerumus didalam gejala sosial. Perlu ditegaskan bahawa kerajaan negeri melihat isu ini dari sudut sosial dan bukan sudut agama.

Sehubungan itu, Kerajaan Negeri akan mengadakan satu siri perbincangan bersama peniaga, pihak berkuasa tempatan (PBT) serta agensi-agensi kerajaan yang berkaitan bagi mengenalpasti cara-cara yang terbaik untuk meningkatkan tahap penguatkuasaan ini.

Kerajaan Negeri Selangor sekali lagi berharap supaya tidak akan ada mana-mana pihak yang tidak bertanggungjawab dari mempolitikkan isu ini kerana ianya hanya akan menjejaskan persefahaman diantara masyarakat diSelangor.

SEKRETARIAT AKHBAR
PEJABAT DATO’ MENTERI BESAR SELANGOR

No comments:

Post a Comment